لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با روغن کنجد بکر و تصفیه شده

روغن کنجد بکر ، دارای عطر و طعم طبیعی دانه های کنجد است . به همین دلیل به آن روغن بودار نیز می گویند . این در حالی است که روغن کنجد تصفیه شده ، به دلیل افزودن مواد شیمیایی طی مراحل تصفیه روغن ، عطر و طعم خود را از دست می دهد . از این رو به آن روغن کنجد بی بو هم می گویند .


پایداری روغن کنجد بکر و تصفیه شده


از آنجایی که روغن کنجد بکر ، به صورت مستقیم از دانه های کنجد استخراج می شود و تمام ترکیبات دانه های کنجد را دارد به نوعی روغن خام محسوب می شود .
این روغن خام حاوی صمغ، موم، ذرات ریز ، رطوبت ، اسیدهای چرب آزاد ، اجزای دانه و ترکیبات زائد دیگری است که موجب می شود با قرار گرفتن در معرض هوا ، نور و حرارت دچار اکسیداسیون شده و به راحتی فاسد شود . به همین دلیل این نوع روغن پایداری و ماندگاری کمی دارد و باید به سرعت مورد استفاده قرار گیرد .
روغن کنجد تصفیه شده به دلیل افزودن مواد شیمیایی مختلف ، بدون ناخالصی های موجود در روغن کنجد بکر است . به همین دلیل احتمال فاسد شدن آن کمتر است و پایداری و ماندگاری بیشتری دارد .


حرارت پذیری روغن کنجد بکر و تصفیه شده


میزان حرارت پذیری و نقطه دود یک روغن با درجه ی خلوص آن رابطه ی مستقیم دارد . یعنی هر چه میزان خلوص یک روغن بیشتر باشد و ناخالصی های کمتری داشته باشد ، نقطه دود و حرارت پذیری آن بالاتر است .
روغن کنجد بکر به دلیل داشتن ناخالص های فراوان حرارت پذیری پایین تری داشته و در برابر حرارت پایداری کمتری دارد . به همین دلیل این نوع روغن برای سرخ کردن مناسب نیست .
روغن کنجد تصفیه شده به دلیل مراحل مختلف تصفیه که روی آن صورت می گیرد و افزودن مواد شیمیایی کمترین میزان ناخالصی را دارد . به همین دلیل نقطه دود و حرارت پذیری بالاتری داشته و در برابر حرارت های بالا مقاوم تر است . از این رو ، برای سرخ کردن باید از این نوع روغن استفاده کرد .


خواص و فواید روغن کنجد بکر و تصفیه شده


روغن کنجد بکر همان طور که از نامش پیداست تمام ترکیبات ، عطر و طعم کنجد را حفظ می کند . از این رو ، خواص و فواید آن نیز مانند کنجد است و برای مصارف درمانی بهتر است این نوع روغن مورد استفاده قرار گیرد .
روغن کنجد تصفیه شده همانطور که طی مراحل تصفیه ، عطر ، طعم و ناخالصی های خود را از دست می دهد خواص و فواید اصلی کنجد را نیز از دست می دهد . به همین دلیل کاربرد های روغن کنجد بکر را نخواهد داشت .


قیمت خرید روغن کنجد بکر و تصفیه شده


روغن های کنجد نسبت به روغن های معمولی و روغن آفتابگردان از قیمت بالاتری برخوردار است . روغن کنجد بکر به دلیل داشتن خواص بیشتر ، نسبت به روغن کنجد تصفیه شده قیمت بیشتری دارد .
بسیاری از عطاری ها و فروشگاه ها با داشتن دستگا ه های کوچک روغن گیری اقدام به استخراج روغن می کنند و مدعی هستند روغن هایی که به این روش به دست می آید کاملا طبیعی و مطمئن است . در صورتی که برای تهیه روغن چه به صورت بکر و چه به صورت تصفیه شده به دستگاه ها و اقدامات بیشتری نیاز است . هنگام خرید این روغن ها باید توجه شود محصول دارای پروانه بهداشتی معتبر از سازمان غذا و دارو ، تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و سایر مشخصات لازم جهت ردیابی و شناسایی محصول باشد .

کلام آخر:


در این مطلب قصد داشتیم شما را با تفاوت روغن کنجد بکر و تصفیه شده بیشتر آشنا کنیم. دقت داشته باشید که برای تهیه محصولات کنجدی مرغوب علاوه بر مراجعه به فروشگاه های معتبر میتوانید از طریق وبسایت ترنگ نیز اقدام به خرید کنید.
امیدواریم که از مطالعه این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با نظرات خود ما را در بالا بردن کیفیت مطالب منتشر شده از وبسایت ترنگ یاری فرمایید.


پیشنهاد میکنیم از مقاله اشتباه رایج مردم درباره کنجد و روغن کنجد دیدن کنید.





خرید روغن کنجد

 

خرید روغن کنجد





خرید ارده

 

خرید ارده

 





خرید حلواارده 

خرید حلوا ارده

 





خرید شیره انگور 

خرید شیره انگور

 





خرید حلواشکری 

خرید حلواشکری

 



تعداد نظرات : 0