لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تفاوت روغن ارده و روغن کنجد

روغن ارده به عنوان یک ماده غذایی مغذی یاد می‌شود اما از روغن ارده نباید برای سرخ کردن استفاده کرد چرا که برای بدن مضر می‌باشد. که متاسفانه بسیاری از مردم از این موضوع مطلع نیستند و به اشتباه از این روغن به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده می‌کنند.

اگر از روغن ارده به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده شود هنگام سرخ کردن، به دلیل نفوذ آب به درون دانه ها، کف می‌کند. همچنین روغن ارده ، دارای بوی مطبوعی نیست و این بو ممکن است در هنگام سرخ کردن افزایش یافته و غذا را نا مطبوع سازد.

یکی از دلایل دیگری که نمی‌توان از روغن ارده به عنوان روغن سرخ کردنی استفاده کرد؛ از دست رفتن خواص آن می‌شود زیرا در فرآیند ارده، به دلیل بو دادن با دمای بالای دانه ها کنجد، بخش عمده ای از خواص آن از بین رفته و دیگر نمی‌توان این روغن را هنگام سرخ کردن با دمای بالا حرارت داد زیرا چیزی از خواص آن باقی نمی‌ماند.

روش تولید روغن کنجد:

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد تفاوت روغن ارده و روغن کنجد در نحوه ی تولید آن می‌باشد. روغن کنجد به روش پرس سرد و از طریق فشار شدید به کنجدها و سایش آن‌ها، تولید شده و فرآیند روغن گیری انجام می‌شود. در این روش روغن گیری، خواص دانه‌های کنجد حفظ می‌شود و دلیل آن هم این است که حرارت بالا به دانه‌های کنجد داده نمی‌شود. همچنین به دلیل اینکه در این روش پوست دانه‌های کنجد از آن جدا نمی‌شود و باعث می‌شود پروتئین‌های پوست کنجد در آن باقی بمانند و هیچ گونه مواد افزودنی به روغن کنجد زده نمی‌شود بنابراین خواص روغن کنجد مساوی با خواص خود دانه‌های کنجد می‌مانند.

روغن کنجد به دلیل اینکه در فرآیند تولید آن حرارت داده نمی‌شود، مناسب و بهترین گزینه جهت سرخ کردن می باشد، روغن کنجد بر خلاف روغن ارده به هیچ عنوان کف نمی‌کند و به مراتب می‌توان در سرخ کردن از آن استفاده کرد..

توجه فرمایید!!! روغن کنجد که به روش درست و صحیح تولید شده باشد نباید بوی بدی داشته باشد و همواره خوش عطر می‌باشد.

پیشنهاد میکنیم از مقاله هی زیر دیدن فرمایید:

خواص حلواارده

روش تولید روغن ارده:

برای تولید روغن ارده، ابتدا باید ارده تولید شود و بعد از مدتی ارده، روغنی پس می‌دهد که به آن روغن ارده گفته می‌شود. بنابراین روش تولید روغن ارده در واقع همان روش تولید ارده به اضافه ی مرحله ی روغن گیری از ارده می‌باشد.
در فرآیند تولید ارده، دانه‌های کنجد را به مدت 8 ساعت خیسانده و سپس با حرارت خیلی بالا آن را حرارت می‌دهیم و سپس آن‌ها را آسیاب کرده و در نهایت ماده ای کرم رنگ تولید می‌شود که این ماده ارده می‌باشد، با گذشت زمان از ارده تولید شده، روغنی ترشح شده که این روغن جمع آوری، بسته بندی و استفاده می شود:(پیشنهاد میکنیم مقاله خواص ارده را مطالعه فرمایید.)

تاثیر روغن کنجد در آشپزی:

روغن کنجد در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد، که می تواند هم برای پخت و پز و هم سرخ کردن استفاده شود.
توجه فرمایید!!! اگر می‌خواهید از روغن کنجد برای پخت و پز و سرخ کردن استفاده کنید از روغن کنجد بدون بو استفاده کنید تا طعم غذا را نامطبوع نکند.
بعضی از افراد بوی روغن کنجد برایشان مطبوع می‌باشد این دسته از افراد می‌توانند از روغن کنجد بو دار برای طعم دهی به سالاد استفاده کنند.
نکته ای که توصیه می‌شود این است که هنگام استفاده از روغن کنجد در هنگام پخت و پز، نباید از حرارت بیش از حد استفاده کرد و مدت زمان طولانی برای سرخ کردن استفاده کرد زیرا ممکن است در اثر حرارت خواص آن از بین برود.

در کشورهایی شرق آسیا، روغن کنجد به همراه روغن زیتون، به عنوان پر رونق ترین محصول انتخاب شده و به شدت استفاده از آن رواج دارد به همین دلیل چاشنی اصلی بسیاری از غذاهای شرقی، روغن کنجد می‌باشد.
توجه داشته باشید، نکته ای که بسیار حائز اهمیت می‌باشد این است که در مصرف روغن کنجد در آشپزی، همواره استاندارد بودن آن و داشتن مجوز و استاندارد بهداشتی روغن کنجد بسیار مهم بوده و بر کیفیت آشپزی تاثییر گذار می‌باشد.(پیشنهاد می‌کنیم مقاله استاندارد بهداشتی روغن کنجد را مطالعه فرمایید.) در صورتی که از روغن کنجد بی کیفیت و غیر استاندارد استفاده شود باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد که خود عامل اصلی سرطان در بدن هستند، می باشند

بعضی از افراد به جای روغن کنجد، از روغن ارده در آشپزی استفاده می‌کنند، استفاده از روغن ارده در آشپزی مانعی ندارد ولی روغن کنجد، طعم و عطر مطبوعی به غذاها می‌دهد و همچنین به دلیل نقطه جوش بالای روغن کنجد نسبت به روغن ارده، مواد مغذی و خواص موجود در روغن کنجد بیشتر از روغن ارده، حفظ می‌شود.

تعداد نظرات : 0