لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

همه چیز در مورد ارده + روند تولید آن

ارده در واقع همان کنجد کوبیده شده و ساییده شده می باشد ، روش تهیه آن به روش کامل طبیعی میباشد به این صورت که ابتدا دانه های کنجد را به مدت 6 ساعت در آب میخوابانیم تا خیس شود سپس پوسته ی سیاه یا قهوه ای رنگ از آن جدا میشود و روی آب قرار میگیرد ، سپس دانه های بدون پوست کنجد را له کرده و در نهایت ماده ای خمیر مانند به نام ارده تولید میشود. (پیشنهاد مکنیم مقاله طرز تهیه ارده را مطالعه کنید)
،ارده فاقد هرگونه افزودنی شیمیایی بوده بنابراین میتوان این محصول را با مواد شیرین کننده از قبیل :عسل،شیره و مربا و یا به صورت خالص با نان مصرف نمود . ارده حاوی پروتئین و ویتامین های لازم B ، D و E می باشد همچنین مقدار روغن موجود در ارده 50 درصد می باشد و شامل اسید های چرب اشباع شده مثل اسید اولئیک است

.ارده خود به تنهایی یک ماده ی غذایی سالم برای هر وعده غذایی به ویژه صبحانه است و مصرف آن برای هر گروه سنی مفید و توصیه می شود.(توصیه می شود مقاله خواص ارده را مشاهده کنید)
کنجد از نوع دانه های چرب و سرشار از روغن فراوان است ، زمانی که دانه های کنجد کوبیده میشود چربی و روغن دانه ها از آن جدا شده و باعث میشود ارده به فراورده ای شل مانند تبدیل شود.



خواص ارده از نظر طب قدیم :



ارده دارای طبع به شدت گرم میباشد و مصرف آن برای گرم مزاجان همراه با عسل توصیه میشود همچنین ارده به شدت سنگین و دیر هضم میباشد و باعث کاهش اشتها میشود و فرئ احساس سیری بیشتری میکند.
خاصیت اصلی ارده انرژی زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد ، بهترین غذا محسوب می شود
ارده فراورده ای به شدت انرژی زا میباشد و یکی از بهترین غذاها برای فصل زمستان میباشد.

کنجد و فراورده های آن مانند ارده، حلوا ارده، روغن کنجد، کذم ارده و .... با توجه به خواصی که دارند از وعده های ارزشمند غذایی محسوب میشود. این ماده غذایی ارزشمند

میبایست به عنوان غذای اصلی یا به عنوان چاشنی به همراه غذا استفاده شود.

فواید ارده چیست ؟

ارده یک نوع خوراکی است که از دانه‌های کنجد تفت داده شده و کوبیده شده به دست می‌آید. این خوراک را در کشورهای عربی «طَحینه» می‌نامند.

ارده خود به تنهایی یک مادهٔ غذایی کامل برای هر وعده غذایی به ویژه صبحانه است. ارده را به طریق مختلفی می‌توان مصرف نمود. می‌توان آن را به صورت خالص و بدون هیچگونه افزودنی با نان مصرف کرد یا مواد شیرینی از قبیل: عسل، شیره اعم از شیره نبات، خرما، انگور و مربا به آن اضافه نمود. میزان افزودنی بسته به ذایقه افراد متفاوت است.

از خواص ارده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:



غنی از تغذیه :


ارده حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین E، ویتامین B، کلسیم، آهن، منیزیم و روی است. این مواد مغذی می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و عروق، حفظ سلامت پوست و مو، و افزایش سطح انرژی کمک کنند.



قابلیت هضم بالا:

ارده به دلیل فرآیند جوانه‌زنی گندم، حاوی آنزیم‌های هضمی مانند آمیلاز و پروتئاز است. این آنزیم‌ها می‌توانند کمک کنند تا مواد غذایی بهتر هضم شده و مشکلات هضمی مانند سوء هاضمه و ترشح زیاد معده را کاهش دهند.



پشتیبانی از سلامت دستگاه گوارش:

مصرف ارده می‌تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک کند. فیبر موجود در ارده می‌تواند باعث افزایش حجم مدفوع شده و تسهیل عبور آن از دستگاه گوارش شود. این امر می‌تواند در پیشگیری از مشکلات مانند یبوست و سرطان روده کمک کند.



مفید برای کاهش وزن:

ارده به علت حاوی فیبر و پروتئین بالا، می‌تواند در کاهش وزن و کنترل سطح قند خون مفید باشد. فیبر به احساس سیری بیشتر کمک می‌کند و پروتئین نیز اشباع کننده است که می‌تواند در مدیریت سطح انرژی و کنترل ترشح انسولین مؤثر باشد.



حفظ سلامت قلب:

مصرف ارده می‌تواند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کند. فیبر موجود در ارده می‌تواند به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

به طور کلی، ارده یک محصول لبنی مغذی است که می‌تواند در سلامتی عمومومی، هضم غذا، سلامت دستگاه گوارش، کاهش وزن و حفظ سلامت قلب مفید باشد. همچنین، ارده می‌تواند به عنوان یک منبع غذایی پرمصرف در رژیم غذایی سالم و متوازن استفاده شود. با این حال، همواره بهتر است قبل از اضافه کردن هر ماده غذایی جدیدی به رژیم غذایی خود، با متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنید تا تأثیرات و فواید آن برای شرایط و نیازهای شما به طور دقیق بررسی شود.


طبع ارده چیست ؟ ( سرد یا گرم )

طبع ارده گرم و تر است. ارده از کنجد تهیه می شود و طبع کنجد نیز گرم و تر است. ارده سرشار از مواد مغذی مانند پروتئین، کلسیم، منیزیم، آهن و فسفر است. این مواد مغذی برای سلامتی بدن ضروری هستند. ارده همچنین یک منبع عالی از انرژی است و برای افزایش وزن نیز مفید است.

ارده برای افراد با طبع سرد و خشک بسیار مفید است. این افراد معمولاً دچار علائمی مانند خستگی، سردی دست و پا، یبوست و سردرد هستند. مصرف ارده می تواند به بهبود این علائم کمک کند.

البته افراد با طبع گرم نیز می توانند ارده مصرف کنند، اما باید آن را با مصلحاتی مانند عسل یا سرکه مصرف کنند. مصلح ها به تعادل طبع کمک می کنند.

ارده به روش های مختلفی مصرف می شود. می توان آن را به تنهایی مصرف کرد یا با شیره انگور، شیره خرما یا عسل ترکیب کرد. ارده همچنین به عنوان یک ماده اولیه در تهیه انواع غذاها و شیرینی ها استفاده می شود.


تعداد نظرات : 1

سلام ارده برای خانم های باردار ضرری ندارد؟