لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

آشنایی با روغن کنجد و کاربرد آن

روغن کنجد یک روغن گیاهی خوراکی است که از دانه کنجد بدست می آید. از این روغن در آشپزی و نیز به عنوان طعم دهنده در غذاها استفاده می شود. از آنجایی که برای گرفتن روغن نیاز به یک فرآیند برداشت دستی است، تولید آن در دنیا حجم زیادی ندارد.
این روغن از اسید لینولئیک (۴۱%)، اسید اولئیک (۳۹%)، اسید پالمتیک (۸%)، اسید استریک (۵%) و ترکیبات دیگر به مقدار ناچیز تشکیل شده است. تانزانیا بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این روغن است. کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز به سرعت به بازار این روغن مفید تبدیل شده اند.
روغن کنجد یک روغن نیمه مرطوب با حلقه های اشباع نشده است. و بر اساس رنگ دانه ای که از آن بدست می آید و متد روغن گیری می تواند رنگ روشن تا تیره تری داشته باشد. بر همین اساس قیمت روغن کنجد نیز متفاوت است.


روش تولید روغن کنجد


کنجد ها وقتی رشد می کنند در محفظه ای هستند که وقتی می رسند، شکافته می شود. زمان شکافته شدن متفاوت است به این ترتیب کشاورزان این گیاهان را از درخت کنده و درجایی می گذارند تا زمانی که برسند و شکافته شود. با اینکه پیشرفت زیادی در کاشت کنجد شده اما همچنان میزان اتلاف محصول بالا است.
با اینکه برخی تولید کنندگان، روغن کنجد را تصفیه می کنند تا روغن شفاف تر و مطبوع تری بدست بیاید اما روغنی که از دانه های با کیفیت گرفته شده باشد نیاز به تصفیه ندارد. افراد زیادی نیز معتقدند تصفیه باعث از بین رفتن مواد غذایی مفید روغن می شود بنابراین بیشتر به روغن تصفیه نشده تمایل دارند.
روغن کنجد روغن ماندگاری است اما نگهداری آن در یخچال و قرار نگرفتن در معرض نور می تواند به حفظ مواد مغذی آن کمک کند. نگهداری آن در بطری های تیره به حفظ کیفیت آن کمک می کند.(جهت خرید اینترنتی روغن کنجد کلیک کنید)


تفاوت انواع روغن کنجد


رنگ روغن کنجد تفاوت های زیادی دارد. روغنی که تحت پرس سرد قرار گرفته است زرد کم رنگ است درحالیکه روغن کنجد هندی، طلایی است و روغن کنجد شرق آسیا رنگ قهوه ای تیره دارد. این رنگ و طعم به دانه هایی مربوط است که روغن از آنها گرفته می شود. روغنی که از پرس سرد بدست می آید با آنهایی که از دانه برشته شده بدست می آیند متفاوت است.
این روغن در دو شکل به بازار عرضه شده است. روغن پرس سرد در فروشگاه های غربی موجود است. روغنی که بو داده شده اما الزما پرس سرد نشده نیز برای آشپزی در جنوب هند و در آسیای میانه و کشورهای آسیای شرقی بکار می رود.


کاربردهای روغن کنجد برای آشپزی


یکی از انواع روغن کنجد که رنگ زرد و بویی دلپذیر و گاهی طعم ملایم دارد برای آشپزی بکار می رود. نوع دیگر کهربایی رنگ و معطر است و از دانه های کنجد پرس شده و بو داده گرفته می شود و به عنوان طعم دهنده در گام نهایی به غذا اضافه می شود.
روغن کنجدی که رنگ روشنی دارد برای سرخ کردن مناسب است در حالیکه روغن هایی که تیره رنگ هستند برای این کار مناسب نیستند. از آنها می توان برای سرخ کردن گوشت یا سبزیجات، تفت دادن یا تهیه املت استفاده کرد.


کاربردهای صنعتی روغن کنجد


به عنوان حلال داروها یا محلول قطره ای وریدی
از آن در ساخت محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود
از پوشش آن برای جلوگیری از شپشک زدن استفاده می شود و در برخی از حشره کش ها هم کاربرد دارد.


عوارض روغن کنجد


عوارض جانبی مصرف بیش از حد روغن کنجد در رژیم غذایی ممکن است شامل افزایش وزن، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، دیورتیکولیت، واکنش های آلرژیک، آنافیلاکسی، عفونت آپاندیس، اسهال، بثورات پوستی، ریزش مو و حتی سقط جنین باشد.

کلام آخر:
در این مقاله درمورد روغن کنجد، روش تولید و مضرات آن صحبت کردیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه و مطالعه شما عزیزان قرار گرفته باشد.
خواهشمندیم نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه تمامی مقالات منتشر شده از وب سایت ترنگ با ما درمیان بگذارید تا با بهره مند شدن از آنها بتوانیم خدمات و مطالب بهتری را خدمت شما همراهان عزیز ارائه نماییم.




خرید روغن کنجد

 

خرید روغن کنجد





خرید ارده

 

خرید ارده

 





خرید حلواارده 

خرید حلوا ارده

 





خرید شیره انگور 

خرید شیره انگور

 





خرید حلواشکری 

خرید حلواشکری

 



تعداد نظرات : 0