لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

موارد استفاده از روغن کنجد

همانطور که می دانید یکی از ده ها روغن مایع خوراکی روغن کنجد است که مصارف گوناگونی دارد که یکی از آنها آشپزی و پخت و پز غذاست.
به جهت طبیعی بودن این روغن و خواص فوق العاده آن از روغن کنجد در موارد مختلفی استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم یک یک مصارف روغن کنجد را ذکر کنیم و در مورد هر یک توضیحاتی ارائه دهیم تا شما به خوبی بفهمید که روغن کنجد چه استفاده هایی دارد و آن را در چه مواردی می توان مورد مصرف قرار داد. پس با ما همراه باشید.
با وجود این که امروزه طیف گسترده ای از روغن های گیاهی وجود دارد که هر یک خواص مختلفی دارند اما همچنان روغن کنجد جای خود را در میان انبوه روغن ها حفظ کرده و هنوز هم برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. آشپزی، پخت و پز، سرخ کردن، درمان و ... موارد مختلفی هستند که از روغن کنجد در آنها استفاده می شود. طبیعی است که هرچه روغن سالم و طبیعی تر باشد و خواص بیشتری داشته باشد اقبال عمومی نسبت به آن بیشتر خواهد بود و افراد بیشتری آن روغن را برای مصرف انتخاب می کنند.
نکته مهم در مورد روغن کنجد قدمت آن است. بر خلاف روغن های رایج امروزی که همگی آنها به تازگی کشف شده اند و سالیان زیادی از تولید آنها نمی گذرد، روغن های ارگانیک همچون روغن کنجد صدها و بلکه هزاران سال قدمت دارند و از سالیان گذشته مورد استفاده انسان بوده اند. از این رو می توان گفت که روغن کنجد جزء قدیمی ترین روغن های خوراکی و درمانی در میان روغن های موجود است که همچنان پراستفاده و پرطرفدار باقی مانده است.


انواع روغن کنجد


لازم است بدانید که به صورت کلی دو نوع روغن کنجد وجود دارد. روغن کنجد بکر (بودار) به دلیل بکر و دست نخورده بودن این روغن است که همچنان بوی کنجد در آن وجود دارد و از این جهت به آن روغن کنجد بودار هم گفته می شود.
فرآیند استخراج این نوع از روغن کنجد به صورتی است که باعث می شود هم بو و هم خواص کنجد در روغن حفظ شود.
روغن کنجد تصفیه شده (بی بو) نوع دیگر روغن کنجد است که کاملا متفاوت با روغن کنجد بکر است. یعنی هم بو و مزه کنجد از آن گرفته شده و هم خواص کنجد در آن از بین رفته است. از این جهت به آن روغن کنجد بی بو هم گفته می شود. در فرآیند استحصال روغن عملیاتی انجام می شود که نتیجه آن از بین رفتن بو و خواص روغن است.(جهت خرید اینترنتی روغن کنجد کلیک کنید)


موارد مصرف روغن کنجد


همانطور که در ابتدای مطلب ذکر شد با توجه به خواص بی شمار روغن کنجد از آن برای مصارف گوناگون استفاده می شود. برخی از این مصارف خوراکی است و از آن برای طبخ غذا استفاده می شود. برخی دیگر هم درمانی است و از روغن کنجد برای درمان بیماری استفاده می شود. نوع مصرف هرچه که باشد به دلیل پرخاصیت بودن این روغن طبیعی است. در ادامه هر یک از مصارف روغن کنجد ذکر شده و در مورد آنها مشروحی ارائه شده است.

شاید بتوان گفت در حال حاضر یکی از اصلی ترین مصارف روغن کنجد طبخ غذاست. با عنایت به این که بخش اعظمی از مصرف روغن های گیاهی مربوط به خوراک و پخت و پز است، میزان زیادی از روغن کنجد هم در بخش خوراک و پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف خوراکی روغن کنجد یک نکته مثبت دارد این که با وجود ده ها روغن خوراکی گوناگون از گیاهان مختلف همچنان روغن کنجد جایگاه خود را حفظ کرده است.
در قرن تکنولوژی که از هر دانه گیاهی روغن استخراج می شود و روغن های متنوع گیاهی از دانه های روغنی مختلف با عطر و طعم های گوناگون وجود دارند جالب است که روغن کنجد همچنان به عنوان یک روغن خوراکی مصرف می شود. روغن کنجدی که به جهت خالص بودن قیمت آن نسبت به روغن های دیگر بسیار بیشتر است و طبیعتا برای خرید یک بطری روغن کنجد اصل باید به اندازه چند بطری روغن مایع معمولی هزینه صرف کرد.


کلام آخر:


در این مقاله به بررسی موارد مصرف روغن کنجد پرداختیم.
امیدواریم که مطالعه این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد و با نظرات خود ما را در راستای بالا بردن کیفیت مقالات انتشار یافته از وبسایت ترنگ یاری نمائید.
برای مطالعه مطالب بیشتر به وبسایت ترنگ مراجعه کنید.

تعداد نظرات : 0