لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

تأثیر ترکیب روغن کنجد و کدو تنبل بر روی زخم های ناشی از سوختگی درجه سوم

سوختگی و صدمات ناشی از آن مهمترین دلایل مرگ و ناتوانی در سراسر جهان است . بیماران نیاز به توانبخشی ، بازسازی و پشتیبانی جسمی و روانی برای سالها و همچنین درمان سوختگی دارند. براساس آماری که در سال 2000 منتشر شد ، در هر 10،000 نفر در ایران حدود 3.168 سوختگی رخ می دهد که از بین آنها 9.16 نفر در بیمارستان بستری هستند و 4.10 فوت می کنند.
در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده ، حدود 5.2 میلیون نفر هر ساله صدمات سوختگی دارند که حدود 100000 از آنها در بیمارستان بستری هستند و بیش از 10٪ به دلیل عوارض ایجاد شده جان خود را از دست می دهند. قابل توجه است که میزان مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بیشتر از سایر حوادث است.

سوختگی ها معمولاً با توجه به شدت آنها به درجه های اول ، دوم و سوم تقسیم می شوند. سوختگی درجه دوم به لایه درم پوست آسیب می رساند و به کل لایه اپیدرم آسیب می زند. این نوع سوختگی معمولاً با تاول زدن ، مایع اووزن و حساسیت شدید به لمس همراه است. استفاده از ترکیبات طبیعی برای بهبود زخم ناشی از سوختگی به دلیل کندی روند بهبودی این نوع زخم و ناتوانی کلی بیمار مشاهده می شود.



نتایج مطالعه نشان داد که ترکیبی از روغن کنجد و کدو تنبل در غلظت های مختلف باعث تسریع روند بهبود زخم سوختگی میشود.

کنجد یک محصول قدیمی با ارزش است. مفیدترین قسمت کنجد دانه آن است که تقریبا 75٪ از جرم آن از لیپیدها و پروتئین تشکیل شده است. روغن کنجد یک روغن با کیفیت بالا است و به دلیل کیفیت بالا ، عطر و طعم خوب آن ، به آن ملکه دانه های روغن می گویند
. روغن کنجد حاوی حدود 5.1 l لیگنین مانند سامین و سمینول است که وظیفه خاصیت فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی بی نظیری مانند آنتی اکسیدان ، ضد جهش زا و ضد التهاب را بر عهده دارد بعلاوه ، طی مطالعه ای نشان داده است که تغذیه با کنجد به مدت چهار هفته باعث کاهش سطح کلسترول سرم می شود



کدو تنبل نوعی گیاه علفی است که در طب سنتی از میوه این گیاه به عنوان ماده تسکین دهنده ، ملین ، ضد تب استفاده می شود و از قسمت گوشتی گیاه به عنوان پماد زخم ، معالجه تاول ، التهاب و آبسه استفاده می شود ترکیبات بیولوژیکی فعال این گیاه شامل اسید پار آمینوبنزوئیک ، پلی ساکاریدها ، پروتئین ها ، پپتیدها و استرول ها است.

آلکالوئید ، اسید پالمیتیک ، اولئیک ، لینولئیک و فلاونوئیدها نیز در کدو تنبل فراوان هستند دانه کدو تنبل منبع غنی از پروتئین یز ، فیتواسترول ها ، ویتامین ها ، آنتی اکسیدان ها از جمله توکوفرول ، اسیدهای چرب اشباع نشده و مواد معدنی مانند روی است.



مطالعات قبلی در شرایط آزمایشگاهی نشان می دهد که روغن کنجد تولید فیبروبلاست در زخم ها را تحریک می کند. بسیاری از مطالعات خواص درمانی زخم های درمانی محصولات طبیعی را مورد بررسی قرار داده اند. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي تاثير روغن كنجد به همراه کدو تنبل به عنوان يك مخلوط گياهي جديد در بهبود زخم هاي موضعي ناشي از سوختگي درجه سه انجام شد.

:امیدواریم از مقاله زیر استفاده لازم را برده باشید پیشنهاد میکنیم از مقالههای زیر دیدن فرمایید
خواص شگفت انگیز ارده

خواص شگفت انگیز حلواارده

منبع:

journalssc.com

تعداد نظرات : 0