لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

حلوا ارده سنتی یا حلوا ارده صنعتی/ تفاوت های آن

حلوا ارده، فراورده ای شناخته شده و مقوی از دانه های کنجد از شهرستان اردکان استان یزد می باشد، اصلی ترین عنصر تشکیل دهنده حلوا ارده، ارده و شکر می باشد که تقریباً 5% حلوا ارده استان را شامل می شوند 5% ما بقی را عناصری همچون سفیده تخم مرغ، آب چونک، اسید سیتریک و طعم دهنده ها همچون وانیل، هل و... تشکیل می دهند. ترکیب این عناصر به گونه ای باعث تشکیل فرآورده ای جامد به نام حلوا ارده می شود.
در حالت کلی برای تولید حلوا راده، ابتدا دانه های کنجد به مدت 8 ساعت خیسانده و بعد از آبکشی آنها وارد مرحله پوست گیری شده و پوست دانه های کنجد از آن ها جدا می شوند و با استفاده از آب نمک، پوستهای جدا شده دانه های کنجد که ته نشین شده و دانه های کنجد در سطح قرارگرفته می شود.سپس جهت شیرین شدن دانه های کنجد آنها با آب شیرین شسته می شود، سپس دانه های کنجد وارد فر شده و بعد از حدود 1.5 ساعت، دانه های کنجد را روی میز پهن کرده تا خشک شود.
در مرحله بعدی، می بایست تمام سوخته ها وپوست های اضافی حذف گردد و به این ترتیب کنجد بوداده بوجود می آید. در مرحله بعدی، ریشه گیاه چوبک در آب جوشانده و از طریق آن آب چوبک بوجود می آید.
تولید حلوا ارده به روش های متفاوتی انجام می شود در این مقاله سعی کردیم شما را با نحوه تولید حلوا ارده سنتی و صنعتی وتفاوت های این دو روش فوق آشنا کنیم .

 تولید حلواارده صنعتی:

1 - تولید شیرین کنندهحلوا ارده (شیره خشک) حرارت دادن شکر و گلوکزبه مقدار لازم تا رسیدن و تولید شیره و افزودن اسیدسیتریک به شیره
2 – پخت شربت: پخت شربت از طریق یک دستگاه دوجداره ای انجام می شود که بخار دوجداره بیرونی آن جریان دارد.
3 – مخلوط کردن عصاره چوبک: عصاره چوبک صرفاً جهت سفیدشدن شیره شکر که این فرآیند تقریباً 5% ساعت بعد از حرارت دادن انجام می شود.
4 – مخلوط کردن شیره به دست آمده در مراحل قبل وارده.... تقریباً به میزان مساوی در دیگ های نسبتاً بزرگ شیره وارد و مخلوط شده و رشته هایی همانند نخ ایجادشده که به آن حلوا ارده گفته می شود.
5 - مرحله آخر اضافه کرده هل و وانیل و ...
6 – بسته بندی به دو روش کاغذ متا لایز و ظرف های پلاستیک



تولید حلوا ارده سنتی:

1- تولید شیرین کننده شیره خشک همانند روش حلوا ارده صنعتی، تفاوتی که در این روش با روش سنتی دارد این است که میزان شکر در شیره به 93-90 می رسد.
2- ترکیب سفیده تخم مرغ با عصاره چوبک: در این مرحله برای تولید 300 کیلو ارده، 4 لیتر عصاره چوبک و 2 لیتر سفیده تخم مرغ با هم ترکیب شده تا محلول خامه ای شکل بوجود آید.
3- اضافه کردن عصاره چوبک و سفیده تخم مرغ به شیره خشک .... که به مدت 2 مخلوط شده و به دلیل تبخیرشدن آب شیره، شیره شکننده می شود.
4- مخلوط کردن ارده با شیره شکر که با استفاده از آب چوبک سفید شده است .... تقریباً به میزان مساوی ارده شیره شکر سفید مخلوط شده و در نهایت رشته های داغ نخ مانندی ایجاد شده که به روش سنتی سعی می شود که این نخ ها از بین رود. در داخل محلول شود که این کار با تکان دادن این محلول انجام می شود.
5- اضافه کردن طعم دهنده در بیشتر اوقات هل
6- بسته بندی حلوا ارده در ظرف های پلاستیکی


تفاوت حلوا ارده به دو روش سنتی و صنعتی:

- میزان رطوبت، پروتئین و چربی و خاکیتر در حلوا ارده سنتی کمتر از حلوا ارده صنعتی می باشد.
- در حلوا راده سنتی از مقدار بیشتر ارده نسبت به حلوا ارده صنعتی می باشد.
- غلظت شربت تولیدشده در روش حلوا ارده سنتی کمتر از حلوار ارده صنعتی می باشد( میزان شکر محلول کمتر میباشد)
- میزان روغن جداشده در حلوا ارده سنتی بیشتر از صنعتی میباشد.
- در روش حلوا ارده صنعتی از سفیده تخم مرغ استفاده نمیشود بنابراین رنگ تیره تری نسبت به حلوا ارده سنتی دارد.
از لحاظ کیفیت، حلواارده سنتی و صنعتی هر دو با کیفیت بوده و تفاوت چشم گیری با هم ندارند و تنها ممکن است در طعم و رنگ و عطر و اسانس های استفاده شده با هم متفاوت باشند.
مصرف حلوا ارده و حلوا شکری برای افراد مبتلا به دیابت با توجه به داشتن قند فراوان، توصیه نمی شود توصیه میشود برای بیماران مبتلا به دیابت به جای حلوا ارده و حلوا شکری از شره خرما استفاده شود، شیره خرما از مواد قندی کم ضررتری نسبت به حلوا ارده و حلوا شکری ( گلوکز و ساکارز ) تشکیل شده است و از این جهت ضرر کمتری نسبت به حلواارده و حلوا شکری دارد.

پیشنهاد میکنیم مقاله های زیر را از دست ندهید:
همه چیز درباره حلوا ارده

همه چیز درباره ارده و خواص آن

تعداد نظرات : 0