لطفاً چند لحظه صبر نمایید ...

بهترین روش شرایط نگهداری و میزان مصرف ارده

ارده فراورده ای مقوی و خوشمزه از دانه های کنجد میباشد در مقاله های قبلی درباره ارده، خواص غذایی و درمانی آن به طور کامل بحث شد  (جهت مشاهده خواص غذایی و درمانی ارده اینجا را کلیک کنید
در این مقاله سعی بر آن شده است که شرایط نگهداری و مصرف این محصول مغذی به طور کامل بحث شود ، امیدواریم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

شرایط نگهداری ارده

طبیعتا به دلیل اسیدهای چرب محلول در ارده و روغن کنجد، شرایط نگهداری ارده به گونه‌ای است که بایستی آن را در جای خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور افتاب نگه داشت، چراکه اگر چنانچه ارده و روغن کنجد را در مجاورت هوای گرم و نور آفتاب قرار دهیم، اسیدهای چرب آن سریع اکسید شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد. بنابراین ازجمله نکاتی که بایستی در نگهداری ارده رعایت شود، ایجاد شرایط خنک برای آن می‌باشد. البته نگهداری ارده در فصل زمستان به دلیل خنک بودن هوا راحت‌تر است، می‌توانید ارده را در کابینت و یا در کشوی آشپزخانه نگهداری کرده و در فصول گرما، آن را بر سر میز و یا پیشخوان آپشزخانه بگذارید و همچنین درصورت هوای بسیار گرم محیط می‌توانید ان را نیز در قسمت درب یخچال که دمای سرد متعادلی دارد، قرار .دهید

روش و میزان مصرف ارده

ارده را به طور کلی شیره خرما، شیره انگور، عسل و یا دربرخی موارد با سرکه مصرف می‌کنند

اما به طور معمول ارده را با شیره انگور ترکیب کرده و صرف می‌کنند. البته بایستی توجه داشته باشید که شیره را به مقدار کمی در ارده مخلوط کنید که خیلی شیرین نشود.
همچنین ارده را با عسل، سرکه و شیره خرما نیز میل می‌کنند. ترکیب ارده و شیره خرما، سبب بهبود فعالیت در بخش سیستم عصبی فرد شده و اگر فرد دچار کم‌خونی و یا فقر آهن باشد، منجر به بهبودی فرد بیمار می‌شود.
شیره انگور نیز شامل ویتامین‌های آ، ب و ث است که مصرف آن همراه با ارده، دارای خاصیت ضدنفخ می‌باشد.

پیشنهاد می‌شود ارده را در وعده صبحانه و در آغاز روز کاری استفاده شود که به عنوان یک مکمل غذایی با توجه به فعالیت روزانه شما، انرژی قابل توجهی را نیز به شما می‌دهد.
استفاده از مصرف ارده در غذا، پختن کیک و یا شیرینی کاملا، بلامانع است اما توجه داشته باشید که از سرخ کردن روغن ارده بپرهیزید، چراکه خواص خود را از دست می‌دهد.
کنجد را میز می توان با ارده، عسل ترکیب کرده و یا حتی در تهیه کیک و شیرینی نیز بکار برد.

برخی کنجد و ارده را جهت مصرف وعده صبحانه با عسل ترکیب می‌کنند که بسیار عسل را خوشمزه می‌کند. باکمی ابتکار می‌توان حتی کنجد را در تهیه انواع ته دیگ برنج، استفاده کرد. وقتی دانه های سفید کنجد را در کف قابلمه قرار داده و نون یا تکه‌های سیب زمینی را روی آن می‌گذاریم، پس از دم کشیدن برنج بر سطح نان و یا سیب‌زمینی، درهنگام سرو ته دیگ، دانه‌های کنجد به نان و یا سیب‌زمینی می‌چسبند که بسیار جلوه زیبا و طعم لذیذی را نیز داراست.
قابل ذکر است که ارده بایستی به میزان مناسب بسته به نیاز فرد در هفته صرف شود و درواقع با مصرف متعادل آن، کمک شایان توجهی به سطح افزایش چربی خون البته از نوع چربی خوب در بدن کرده و همچنین باعث بهبود گردش خون در بدن فرد می‌شود.
گفته شده افرادی که خود طبع گرم دارند بایستی ارده را با میوه‌های سرد میل کنند. به دلیل آنکه معمولا اینگونه افراد پس از خوردن ارده، به دلیل طبع گرم آن، بدنشان حساسیت نشان داده و جوش می‌زند. بنابراین مصرف ارده با میوه‌های سرد متناسب با فصل برای افرادی که طبع گرمی دارند، توصیه می‌شود










نکته پایانی:


علاوه بر خواص گوناگون ارده که پیش از این ذکر شد، ارده کنجد می‌تواند به عنوان یک شیرینی سنتی جهت پذیرایی از میهمانان نیز به عمل آید. ارده را می‌توان بصورت شیره با چای میل کرد و یا حلوارده‌ی آن را با مغز بادام و پسته تزئین کرده و در ظروف زیبایی جهت پذیرایی از میهمانان در مراسم‌های گوناگون بکار برد. همواره حلوارده به عنوان وعده‌ای کامل بر سر میز صبحانه خودنمایی می‌کند و چه بهتر آنکه بتوان آن را در انواع گوناگون مانند ترکیب شیره انگور و ارده، ترکیب شیره خرما و ارده، حلوارده و یا حتی در مصارف پخت کیک و شیرینی از آن بهره برد

امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید لطف نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

پیشنهاد میکنیم از مقاله های زیر دیدن فرمایید

همه چیز درباره ارده و خواص آن

معجزه ای به نام روغن کنجد-خواص غذایی و درمانی آن

همه چیز درباره حلوا ارده -خصوصیت حلوا ارده مرغوب و مضرات و شرایط نگهداری آن

تعداد نظرات : 0